Planszowe

Abalone Quattro. Recenzja gry

"Abalone" to niezwykle popularna i jednocześnie jedna z ciekawszych gier dla dwóch osób, jakie ukazały się na Polskim rynku. Swą prostotą i dynamiką, połączonymi z koniecznością planowania kolejnych ruchów nie ustępującą nawet szachom, zdobyła sobie miejsce w sercach wielu graczy. Tym razem pojawiła się wersja przeznaczona dla od dwóch do czterech osób, bazująca na podobnym pomyśle.

Obrazek



Zasady "Abalone Quattro" nie różnią się wiele od pierwowzoru. Uczestnicy (dwóch, trzech lub czterech) rozkładają swoje kule – w ilości zależnej od wariantu – na planszy wedle schematu umieszczonego w instrukcji. Przy dwóch oraz trzech graczach walczy każdy z każdym, natomiast przy wariancie czteroosobowym tworzy się zespół z graczem po drugiej stronie planszy. W swojej turze można poruszyć od jednego do nawet trzech swoich pionków, o ile znajdują się w jednej linii. Przy grze zespołowej kule partnera traktuje się jako swoje, jednak pierwsza w rządku musi należeć do gracza, którego tura trwa. Dodatkowo – jeśli w tym samym rządku znajdują się kule przeciwnika w mniejszej liczbie, można je przepchnąć razem ze swoimi. Czyli trzema własnymi można przesunąć jeden lub dwa pionki przeciwników, natomiast dwoma już tylko jeden. Jeśli miało to miejsce na krawędzi planszy, można je w ten sposób wyrzucić poza nią. Pojedynek toczy się do momentu, kiedy jedna ze stron pozbędzie się w ten sposób sześciu kul przeciwnika.

Obrazek



Przy tak prostych i przystępnych zasadach "Abalone" staje się grą dla niemal każdego gracza. Złożononość przychodzi dopiero w trakcie rozgrywki, kiedy należy planować swoje ruchy z dużym wyprzedzeniem i realizować założenia z uwzglęnieniem poczynań przeciwników. W odróżnieniu od szachów tutaj każdy pionek jest tak samo istotny, więc nie można żadnego z nich traktować bez należytej uwagi. Zwiększa to dynamikę oraz zmusza do bardzo przemyślanej gry. Wymusza podejmowanie innych niż w szachach decyzji strategicznych, jednak na podobnym poziomie trudności.

Największe różnice pomiędzy "Quattro" a podstawową wersją ukazują się w trybie czteroosobowym, który przy zrównoważonych umiejętnościach przeciwników czyni z niej skomplikowaną grę strategiczną. Jest to zaleta, jednak przy niezbalansowanym rozkładzie umiejętności drużyn, tak jak choćby w przypadku siatkówki, nie wygrywa drużyna z najsilniejszymi przedstawicielami, lecz przegra ta z najsłabszym. Dlatego zawsze warto dobierać wyrównane zespoły i poświęcić się naprawdę wciągającym pojedynkom.

Obrazek



Plansza dzięki umejętnemu zaprojektowaniu ułatwia przesuwanie pionków i czyni przebieg rozgrywki płynnym. Stosunkowo ciężkie i duże kule również wpływają korzystnie zarówno na ten element, jak i na estetykę gry. Niestety, w porównaniu z poprzednią wersją, w Quattro pionki sprawiają wrażenie troszkę gorzej wyprodukowanych i część z nich może mieć ubytki. Do tego niemal identyczne pudełko jak w wersji podstawowej, które bez problemu wytrzymywało ciężar elementów, tutaj musi zawsze być trzymane w poziomie, inaczej ma tendencję do otwierania się, czego skutkiem jest konieczność zbierania porozrzucanych po pokoju kul. Obie te wady nie przeszkadzają w rozgrywce i stanowią tylko lekką niedogodność.

"Abalone Quattro" to bardzo ciekawa gra, która powinna przypaść do gustu wszystkim miłośnikom szachów oraz gier strategicznych o nieskomplikowanych zasadach i tym, którzy lubią podczas zabawy wytężyć szare komórki. Cechy te, w połączeniu z estetyczną oprawą i wartkością rozgrywki, stawiają Quattro wysoko w rankigu tytułów tej klasy. Dlatego polecam go każdemu, kto jeszcze nie miał z nią styczności. Fanów zwykłej wersji "Abalone" nie muszę bowiem namawiać.
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2019 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 26 maja 2019, 10:51 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka