Karciane

Wachlarz, imbryk, parasolka - recenzja gry "Gejsze"

++

Gejsze to wszechstronnie uzdolnione japońskie kobiety, których zadaniem jest zabawianie gości rozmową, śpiewem, tańcem, a nawet grą na instrumentach. Zatem musiały one być nie tylko urodziwe, ale także utalentowane i znające się także na ceremonii parzenia i picia herbaty. W oczach Japończyków gejsza to ideał kobiety. W nowej grze od wydawnictwa Nasza Księgarnia gracze będą musieli postarać się zdobyć przychylność kobiet.

Pudełko w kształcie kwadratu jest naprawdę niewielkie, co z pewnością będzie zaletą dla mobilnych graczy. Co więcej, jest wytrzymałe i lekkie. Bardzo dobrze sprawdzi się w podróżach. Prosta, acz estetyczna oprawa graficzna dodaje opakowaniu uroku.
W środku właściciele pozycji znajdą:
a) 7 płytek z gejszami,
b) 21 kart prezentów,
c) 7 żetonów przychylności,
d) 8 znaczników akcji.

Ad. a) Płytki są nieco grubsze od kart, jednak, mimo sprawiania wrażenia solidnych, dość łatwo dają się wygiąć. Same obrazki natomiast utrzymane zostały w japońskim klimacie, a każda gejsza narysowana jest w jednej kolorystyce. Całość cieszy oko.
Ad. b) Karty niestety są naprawdę cienkie i nieodporne na uszkodzenia, co jest sporym minusem. Niemniej, podobnie jak płytki z gejszami, oprawa graficzna sprawia wrażenie estetycznej, wykonanej w jednolitych barwach.
Ad. c) i d) Wykonane zostały ze standardowej grubości tektury. Żeby je zniszczyć, trzeba to zrobić z premedytacją.

++

Instrukcja i zawarte w niej zasady skonstruowane są jasno i przejrzyście. Do każdego przypadku dołączone są przykłady graficzne, dzięki którym gracz nie poczuje się zagubiony, a to wszystko zmieściło się na zaledwie dwunastu stronach niewielkiego formatu, dzięki czemu osoby łatwo zniechęcające się obszernością książeczek w karciankach nie powinny być do tego tytułu negatywnie nastawione.

Gra rozpoczyna się od rozłożenia płytek gejsz w rzędzie, rosnąco, według numerów umieszonych w lewym górnym rogu. Następnie, na każdej z nich, na środku, należy położyć po jednym żetonie przychylności. Dalej tasowane są karty prezentów - jedna, losowa, odkładana jest do pudełka. Z pozostałych każdy uczestnik bierze po sześć blankietów, nie pokazując ich reszcie zawodników. Dodatkowo rozdawane graczom otrzymują cztery znaczniki akcji:
e) sekret, f) eliminacja, g) kompromis, h) podwójny podarunek.



Ad. e) z kart na ręce uczestnik wybiera jedną i, nie pokazując jej przeciwnikowi, kładzie zakrytą przed sobą.
Ad. f) z kart na ręce uczestnik wybiera dwie, które nie będą brały udziału w grze (kładzie je zakryte przed sobą).
Ad. g) z kart na ręce uczestnik wybiera trzy i kładzie odkryte przed sobą. Przeciwnik wybiera jedną, dowolną i kładzie po swojej stronie. Pozostałe zawodnik układa przy gejszach.
Ad. h) z kart na ręce uczestnik wybiera cztery. Tworzy z nich dwie pary i kładzie przed sobą odkryte. Jedną parę wybiera przeciwnik, pozostałe zawodnik układa po swojej stronie, przy gejszach.

++

Rozgrywka polega na wykonaniu czterech akcji, w dowolnej kolejności tak, aby zdobyć przychylność jak największej ilości gejsz. Każdą akcję można wykonać tylko raz. Na początku rundy gracz bierze kartę prezentu ze stosu i dokłada do swoich w ręce. Następnie wykonuje wspomnianą akcję. Tury rozgrywane są na zmianę do czasu wykorzystania znaczników. Gdy wszyscy zawodnicy to zrobią, przychodzi runda końcowa. Najpierw należy odkryć karty pod znacznikami Sekretu i dołożyć do odpowiednich gejsz. Potem należy sprawdzić, który uczestnik podarował danej Japonce więcej prezentów i przesunąć żeton przychylności na odpowiednią stronę. W przypadku remisu, żeton zostaje na swoim miejscu. Aby któryś z graczy zdobył przychylność minimum czterech gejsz lub tylu, że suma wartości na ich płytkach wynosi jedenaście lub więcej, wygrywa. Jeśli nikomu to się nie udało, rozgrywana jest kolejna runda, na tych samych zasadach, ale z zachowaniem żetonów przychylności na obecnych miejscach (nie cofa się ich do położenia neutralności). Gra twa do jednoznacznego zwycięstwa któregoś z jej uczestników.

Rozgrywka nie należy do dynamicznych, jednak nie wynika to ze złej konstrukcji a jedynie formy gry. "Gejsze" wymagają bowiem od zawodników przemyślenia swojego ruchu, szacowania i kombinowania. To wszystko nie jest takie proste, jak się wydaje. Czasem trzeba pozbyć się lepszej karty, aby wcielić w życie swój plan i wygrać tymi o mniejszych wartościach. Do tego dochodzi kwestia przemyślenia kolejności wykonania akcji, bo zdarza się, że eliminując dwie karty, za chwilę dobieramy taką, która, w połączeniu z odrzuconą, utorowałaby nam drogę do zwycięstwa. W grze panuje także napięcie, gdyż wynik jest tajemnicą do ostatniej chwili, co czasami wymaga od uczestników improwizacji, albo strzelania i zdania się na ślepy los.

"Gejsze" stanowią doskonałą pozycję dla osób lubujących się w spokojniejszych, ale wciąż trzymających w niepewności karciankach, a także tych, którzy nie wyobrażają sobie podróży lub spędzania wakacji we dwoje bez jakiejś gry przy boku.

++

Plusy:
- duża regrywalność
- ładna oprawa graficzna
- proste zasady
- niewielkie pudełko

Minusy:
- jakość wykonania kart prezentów
- mało akcji do wyboru
- zabawa byłaby jeszcze lepsza, gdyby gra była dla większej liczby osób! :)

Więcej na temat gry możecie dowiedzieć się ze strony Wydawnictwa:

https://nk.com.pl/gejsze/2420/gra.html#.We-IKWi0NPY
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 22 lis 2017, 14:06 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka