Karciane

Czy wiesz, że... - recenzja gry „Żyrafometr”

++

Na pewno każdy choć raz spotkał się w towarzystwie z niezręczną ciszą. O pogodzie już się rozmawiało, żart usłyszany w ostatniej „Familiadzie” wywołał szaleńcze salwy śmiechu, obgadano również wszystkich wspólnych znajomych. Jak w takiej sytuacji uratować konwersację? Wystarczy powiedzieć jaka jest średnia prędkość spadającej kropli deszczu lub ile minut w locie przesypia bocian!

„Żyrafometr” jest grą imprezową, w której spośród kilku podanych ciekawostek należy odgadnąć jaka ma największą lub najmniejszą wartość wyrażoną w liczbach. Mechanika na pewno brzmi mniej zawile niż sam tytuł karcianki, a zasady tłumaczy się dosłownie w dwie minuty.

Niewielkie pudełko jest wypełnione plastikową wypraską, idealnie przechowującą zawartość, a znajduje się w niej między innymi trzysta dwustronnych kart Faktów. Są one niewielkie i na awersie mieszczą ciekawostkę, a na rewersie liczbę, będącą odpowiedzią na dany fakt. Wykonano je ze śliskiego papieru, dzięki czemu wyglądają atrakcyjnie oraz wygodnie zabiera się je ze stołu poprzez przesuwanie na blacie. W ich przypadku grubość nie jest istotna, ponieważ podczas rozgrywki leżą głównie na ławie (szansa na zniszczenie jest niewielka). Pocenie dłoni wywołane lękiem przed porażką nie zagraża kartonikom.

++

Gra zawiera także czterdzieści osiem żetonów wykonanych z grubego kartonu, zapewniającego długą żywotność. Plansza numeryczna na karty i ta do głosowania są równie grube, co tokeny, dlatego śmiało można powiedzieć, że wydawca postawił na solidne wykonanie (zwłaszcza, iż oryginalne wydanie wygląda nieco inaczej).Zdecydowanie cieszą też żółte kryształy stworzone z plastiku. Służą do oznaczania punktów zwycięstwa. Są tak ładne, że każdy będzie chciał odpowiedzieć poprawnie, aby dostać jeden z nich.

Instrukcja składa się zaledwie z kilku stron, a reguły przedstawiono czytelnie, poprzez zamieszczenie dodatkowych wyjaśnień, dlatego podczas zabawy nie powinny zrodzić się żadne pytania (w sumie gra, to same pytania, jednak chodzi o zagwozdki związane z mechaniką). Zasady są niebywale proste, więc ich tłumaczenie nie będzie kłopotliwe.

Gra posiada dwa tryby rozgrywki. Pierwszym z nich jest rywalizacją pomiędzy nawet ośmioma graczami (minimalnie dwoma). Obok planszy numerycznej należy rozmieścić sześć kart Faktów (zyskują dzięki temu numery od 1 do 6), a zawodnicy muszą odgadnąć, które z kart mają na odwrocie największą i najmniejszą wartość. Robią to poprzez ułożenie na drugiej planszy swoich żetonów z konkretnymi cyframi na polach „-” oraz „+”. Dla przykładu: gracz uważa, że ciekawostka przy cyfrze 2 ma największą liczbę, dlatego przy polu „+” kładzie zakryty żeton z cyfrą 2. Analogicznie postępuje w przypadku najmniejszej liczby. Gdy każdy zagłosuje, należy odkryć żetony i przyznać punkty.

W drugi wariant zabawy można grać już od jednego gracza (forever alone!:( ) do ośmiu. Jest on podobny do poprzedniego, jednak tutaj nie jest wykorzystywana plansza do głosowania. Po rozstawieniu Faktów, wszyscy współpracują ze sobą i dzięki burzy mózgów zgadują, co ma największą, a co najniższą wartość. Po czym należy odwrócić karty i przyznać punkty grupie, jeśli odpowiedź jest prawidłowa lub Wielkiemu Żyrafometrowi, gdy rozwiązanie jest inne, aniżeli zakładała drużyna. Po siedmiu rundach należy mieć więcej kart, niż WŻ.

++

Jeśli podczas spotkania ze znajomymi padnie hasło: „Pogramy w „Żyrafometr”?”, z pewnością ktoś zrobi minę mówiącą: „Wystarczy mu już alkoholu”. Nazwa jest niebywale szczególne, zresztą tak jak oprawa graficzna. Część osób może uznać za dziwną, pozycję z przestrzenią kosmiczną na planszach oraz grafikami żyraf i myszy na żetonach. Bez tego gra byłaby tytułem dla nerdów, którzy chcą poszerzyć wiedzę lub co rundę stwierdzać: „Łatwe. Nuuudyyy.”. Ilustracje dodają kolorytu i sprawiają, że tytuł jest bardziej rozrywkowy. Rozgrywka nie jest sztywna, a gracze nie chcą wyłącznie wykazać się największym IQ. Wystarczy trochę kombinowania, a następnie sporo zaskoczenia, że dany Fakt miał większa wartość od innego.

Sporym plusem jest walor edukacyjny. Informacji w jednej rundzie jest już sporo, dlatego trudno jest to spamiętać, jednak na pewno z rozgrywki można wynieść kilka ciekawych informacji. Młodsi gracze, a można już usiąść do zabawy od dziesiątego roku życia, na pewno dzięki „Żyrafometrowi” poćwiczą przeliczanie (niektóre liczby są podane w tysiącach, itd.), jak i jednostki miary.

Kiedy prezentowana jest dana ciekawostka, a za chwilę ujawniana jest odpowiedź, to pojawia się pytanie o regrywalność. Jaki jest sens siadać do tytułu, w którym zna się odpowiedzi? Na szczęście kart jest trzysta, a taką ilość trudno spamiętać, dlatego o ile fani nie będą siadać do stołu codziennie na kilka godzin, to ponowna gra nie powinna budzić niesmaku, gdyż na większość zagadek rozwiązanie udzielane jest bezproblemowo i błyskawicznie.

„Żyrafometr” jest tytułem dla osób lubiących ciekawostki oraz takich, które mają dzieci i chcą je edukować w przyjemny sposób. Gra świetnie sprawdzi się podczas spotkań ze znajomymi, ponieważ ma lekki klimat i przypadnie do gustu wielu osobom. Plusem są dwa tryby rozgrywki, dlatego fani kooperacji nie będą zmuszani do walki przeciw swoim przyjaciołom.

Plusy:
• walory edukacyjny
• mnóstwo ciekawych informacji
• dwa tryby rozgrywki
• proste zasady
• zajmuje mało miejsca
• dobra jakość wydania

Minusy:
• ilustracje nie każdemu przypadną do gustu
• gracze z dobrą pamięcią nie mogą w nią często grać
• poziom trudności zagadek jest zróżnicowany (czasem po prostu trzeba strzelać)

Obrazek



Więcej na temat gry możecie dowiedzieć się ze strony Wydawnictwa REBEL:

https://www.rebel.pl/product.php/1,1203 ... ometr.html
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 19 sie 2017, 00:45 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka