Karciane

Budowa zamku. Recenzja gry

Kto będąc dzieckiem nie chciał mieć swojego zamku? Szczególnie takiego z rycerzami, królami, księżniczkami i działami na blankach? Teraz, dzięki wydawnictwu Foxgames, dzieci już od najmłodszych lat mają możliwość zbudowania swojej własnej twierdzy i pokazania, że są w tym lepsze od innych!

Jak się buduje twierdzę?

W pudełku z grą znajduje się 45 kart z elementami muru obronnego, ponumerowanych od 2 do 46, oraz cztery płytki startowe z cyfrą 1dla każdego z graczy. Wszyscy uczestnicy biorą po jednym kafelku rozpoczynającym i kładą go przed sobą. Następnie wszystkie karty tasuje się i rozkłada losowo rewersem ku górze na środku stołu. Grę rozpoczyna osoba, która ostatnio zwiedzała zamek lub najmłodsza w towarzystwie. Odkrywa ona jedną z kart na środku stołu, po czym musi podjąć decyzję: może albo odłożyć ją na miejsce (tak jak poprzednio - obrazkiem ku dołowi), albo dołożyć ją po prawej stronie od swojej ostatniej karty (lub płytki startowej). Decyzja jest o tyle istotna, że w następnych turach nie ma możliwości dokładania do zamku kart z numerami niższymi niż ostatni element muru, którego się użyło. Nie wolno ich dokładać pomiędzy już znajdujące się na stole! Tak więc czasami, jeśli odkryje się kartę ze zbyt wysoką wartością, nie ma sensu jej brać, by nie zablokować swoich posunięć w kolejnych turach. Gra kończy się, kiedy któryś z graczy stworzy zamek składający się z dziesięciu elementów lub gdy skończą się karty na stole. Wygrywa budowniczy, który stworzył najdłuższy mur, a w przypadku remisu, ten, kto posiada kartę z najwyższym numerem.

Obrazek



Możliwy jest też wariant gry na punkty. Na niektórych kartach znajdują się postaci - król, królowa, księżniczka czy czarownik. Na koniec rozgrywki dostarczają one graczom dodatkowe punkty - królewska para po 3, rycerze i księżniczki po punkcie. Natomiast czarodziej nie daje punktów, jednak osoba posiadająca go w swojej fortecy może raz na grę umieścić kartę pomiędzy te znajdujące się już na stole. W tej wersji zwycięża osoba, która zdobyła największą liczbę punków. W przypadku remisu wygrywa osoba, której zamek zamieszkuje król, jeśli go nie ma, o zwycięstwie decyduje królowa. Jeśli i ona jest nieobecna, decyduje czarodziej. Jeśli i on wziął sobie urlop, partia kończy się remisem.

Kto pod kim zamki kopał

„Budowa zamku” jest grą zbliżoną do typowego Memory, jednak w odróżnieniu od standardowej wersji, nie polega tylko na zapamiętywaniu i wypatrywaniu konkretnych elementów, ale również na szukaniu odpowiednich rozwiązań i kalkulowaniu posunięć. Ten element pozwala dzieciom na wyrobienie sobie zmysłu planowania kolejnych ruchów. Sprawia to, że najnowszy produkt Foxgames prezentuje się całkiem dobrze w swojej klasie, gdyż ćwiczy nie tylko pamięć, ale również rozwija myślenie perspektywiczne. Do tego najmłodsze dzieci (docelowo od sześciu lat) mogą poćwiczyć zaznajamianie się z cyframi i liczbami.

Obrazek



Co prawda wszystkie te elementy sprawiają, że dla dorosłych gra może wydawać się schematyczna (choć wielbicielom Memory, mimo wszystko powinna przypaść do gustu), jednak dzieci powinny ją docenić, a gra odwdzięczy się im dostarczając dobrą, lekko edukacyjną rozrywkę. Hasło „ucząc bawi, bawiąc uczy” jak zawsze pozostaje aktualne.

Ładny zamek to podstawa

Wydawcę należy również pochwalić za świetną oprawę graficzną. Rysunki do polskiej edycji wykonał Maciej Szymanowicz, który dzięki wesołym, kolorowym i estetycznym pracom sprawia, że każde dziecko z przyjemnością powinno sięgać po grę. Ładna okładka i ciekawe kartypowodują, że trudno sobie wyobrazić, by ktoś mógł twór Dominique Ehrharda, francuskiego twórcy, skrytykować za wygląd. Do tego ciekawostką pozostaje fakt, że drugi wariant gry został opracowany przez polski zespół.

Obrazek



Cóż jeszcze pozostało do dodania? Jeśli Wasze dziecko lubi gry pamięciowe, a Memory już mu się znudziło, „Budowa zamku” powinna stanowić bardzo dobry pomysł na zaspokojenie potrzeb pociechy. Szybkość rozgrywki, edukacja poprzez zabawę oraz świetne wykonanie sprawiają, że grę tę można zaliczyć do bardzo udanych produktów dla młodych odbiorców.
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2019 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 26 maja 2019, 10:30 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka